Lagi Rumah Melayu Bugis

Berandah telah dirubuhkan dan diganti dengan anjung. Tiang-tiangnya agak rendah sedikit

Seorang Teman telah menyatakan kepada saya bahawa di daerah Benut banyak rumah-rumah lama, mungkin rumah yang saya maksudkan ada di sana. Maka pada petang Selasa 28 Julai lepas saya telah pergi ke Benut dan meninjau-ninjau sekitarannya. Benar sekali kata rakan saya itu terdapat banyak rumah kayu yang masih utuh di sekitaran Benut tetapi tidak semua dari jenis yang saya hajati. Walaubagaimanapun saya dapat menjumpai empat buah rumah yang mana ianya tiada berandah. Apabila saya mengajukan perkara ini kepada penghuni di dua buah rumah dari rumah-rumah itu, mereka menyatakan bahawa berandahnya telah dirubuhkan dan diganti dengan anjung.

Juga berandah telah dirubuhkan. Kolong rumah telah dipagar dengan tembok

Dua dari rumah-rumah panggung ini tiada berpenghuni dan salah satu darinya saya perkirakan berandahnya pun sudah dirubuhkan dan diganti dengan anjung. Jalan-jalan di kampung-kampung di sekitaran Benut agak sempit, muat untuk sebuah kenderaan beroda empat sahaja. Jika ada kenderaan yang datang dari arah bertentangan maka salah satu kenderaan hendaklah berhenti di tepian jalan untuk memberi laluan. Oleh itu saya tidak meninjau begitu lama di sini dan juga hari sudah hampir maghrib. Saya teruskan perjalanan saya ke pekan Benut dan singgah sebentar di warung di tepi sungai untuk menikmati roti canai telur bawang dan teh halia. Setelah selesai saya pun meninjau-ninjau sebentar di daerah yang berhampiran menghala ke laut. Tiada rumah seperti yang dikehendaki lalu saya pun bergegas pulang ke rumah. Dalam perjalanan pulang saya telah melihat sebuah lagi rumah di tepian jalan raya dari Benut menuju ke Simpang Renggam dan berhenti sebentar untuk mengambil gambarnya setelah meminta izin dari penghuninya. Penghuninya yang muda kurang pasti mengenai berandah yang saya tanyakan jika sekirannya ianya ada dahulu dan telah dirubuhkan dan diganti dengan anjung.

Saya ingin menambah sedikit tentang ciri-ciri rumah ini. Selain dari mempunyai tingkap yang labuh sampai ke lantai, jumlah tingkap-tingkapnya juga banyak. Boleh dikatakan ianya berdekatan diantara satu dengan yang lain. Ini benar sekali pada ruang tamu. Hasilnya keaadaan dalam rumah terang dan berangin jika semua tingkap-tingkapnya dibuka. Juga siling (ceiling) adalah sesuatu yang moderen yang telah diadaptasikan dengan adanya abestos pada rumah-rumah ini. Tetapi sebelum siling, maka langit-langit digunakan. Bagi yang belum pernah melihat langit-langit, ianya adalah beberapa helai kain putih yang panjang menutupi bahagian rumah dari bumbung. Tetapi sekarang terlalu jarang rumah yang ada langit-langit melainkan siling sahaja. Begitu juga bumbung yang dahulu beratap nipah kini telah digantikan dengan atap zeng.

Tiada berpenghuni dan tiada berandah

Tiada berpenghuni. Kemungkinan berandah telah diganti dengan anjung

Masih dihuni tetapi tiada berandah. Penghuninya yang muda kurang pasti apabila ditanya

Leave a Reply

