Peluang Melihat Hujan Tahi Bintang Yang Menakjubkan

Rujukan arah constellasi Perseus dan Milky Way pada tanggal dan waktu yang tertera

Rujukan arah constellasi Perseus dan Milky Way pada tanggal dan waktu yang tertera

Hujan tahi bintang Perseid (Perseid meteor shower) adalah fenomena alam yang berlaku setiap tahun pada pertengahan Julai hingga ke pertengahan Ogos. Ia disebabkan oleh serpihan-serpihan dari komet Swift-Tuttle yang ditinggalkan pada orbit bujurnya melingkari matahari.  Pada saat ini, bumi sedang melanggari serpihan-serpihan ini. Sebagaimana yang kita ketahui, apabila serpihan-serpihan ini memasuki ke atmosfera bumi ia akan terbakar dan terhapus sebelum sempat menyentuh muka bumi. Tidak seperti tahun sudah, tahun ini kemuncaknya pada 11, 12, 13 dan 14 Ogos berada dalam keadaan bulan tua, jadi tidak ada gangguan dari cahaya bulan yang terang. Ini membuatkan keadaan malam lebih gelap dan memudahkan kita melihat hujan tahi-tahi bintang dengan jelas tanpa menggunakan apa-apa alatan.

Dijangkakan pada saat kemuncaknya, boleh dilihat lebih dari lima puluh tahi-tahi bintang menggarisi langit pada satu masa. Tetapi ini hanya ramalan sahaja, kerana tidak boleh dipastikan dengan tepat, atau adakah kemuncaknya lebih dari satu, berkali-kali?  Ia tidak dapat diramalkan dengan pasti, yang pastinya, banyak atau sedikit sahaja tahi-tahi bintang, ia berlaku dan kali ini malam tidak diganggu purnama.

Bagi sesiapa yang berminat untuk melihat fenomena ini pada hari-hari kemuncaknya, disarankan pergi ke tempat yang mana boleh dilihat langit gelap terbentang luas, lihat ke arah timur laut dari saat dinihari (tengah malam) hingga ke fajar.  Sesuatu yang istimewa bagi peminat-peminat fotografi pula, di situ juga arah boleh dipetik gambar sebahagian dari apa yang disebut Milky Way, jadinya pucuk dicinta ulam mendatang, dua dalam satu.

Nota: Saya gunakan Stellarium untuk mencari arah Perseus dan Milky Way.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: