Setelah menyelusuri lelaman sesawang pemilik-pemilik Toyota Avanza di Malaysia mahupun yang di Indonesia membaca tentang apa-apa yang mereka lakukan, pertikaikan dan mempersetujui dan hasilnya saya telah memilih beberapa ubahsuai yang mana saya fikir baik dan minimal dilakukan untuk meningkatkan prestasi Mini MPV Toyota Avanza 1.3 vvti Auto.
Inilah yang menjadi pilihan saya.
Meningkatkan Road Holding
Memasang ‘Strut Bar’ dan ‘ Rear Anti Roll Bar’ (juga dikenali sebagai ‘Sway Bar’ atau ‘Stabilizer Bar’). Berbanding dengan saiznya Avanza agak meninggi jadi semasa selekoh terasa bahagian atas membuang (melawan) dari arah selekoh. Juga pada kelajuan yang tinggi di lebuhraya terasa kereta tidak begitu mantap. Sememangnya bukanlah Avanza direka untuk dipandu laju-laju tetapi jika dapat setakat 120kpj di lebuhraya dengan mantap ok lah. Setelah dipasang Strut dan Rear Anti Roll Bar kereta terasa lebih mantap pada kelajuan di lebuhraya dan buangan ketika selekoh pun berkurangan.
Masalah yang menghantui sesetengah Avanza iaitu bunyi krek krek krek di bahagian belakang telah dijumpai oleh seorang pemilik Avanza Indonesia. Untuk menghilangkan bunyi itu, lapisan plastik di belakang yang melengkung (sebelah pintu kiri dan kanan) hendaklah dibuka dan akan terdapat dua skrew yang menggunakan ‘allen key’ bentuk bintang. Ini perlu diketatkan. Saya telah lakukan ini, memang bunyinya berkurangan, sesekali sahaja kendengaran. Ini saya andai disebabkan oleh buangan (rolling) yang berlaku ketika selekoh. Ketika kereta masih baru tidak ada masalah, tetapi lama kelamaan ikatan makin melemah dan pergeseran pun berlaku lalu timbullah bunyi. Bunyi ini setelah dipasang Rear Anti Roll Bar langsung tiada lagi. Saya rasa semestinya Toyota memasang Rear Anti Roll Bar pada setiap Avanza yang baru.
Menambah Tenaga Pada Enjin
Dua perkara boleh dilakukan.
Pertama: Mengantikan Standard Air Filter dengan Open Pod Air Filter. Ini memastikan banyak udara yang masuk ke dalam enjin, terutama udara yang sejuk. Dengan lebih udara enjin akan menjadi lebih bertenaga. Ini dapat dirasai pada rpm yang tinggi iaitu pada kelajuan yang tinggi dan boleh dirasa tarikannya jika minyak diperah lagi, sangat berguna ketika memotong. Perlu diingat bahawa tenaga tidak boleh didapati dengan percuma, konsumsi minyak akan meningkat. Di Malaysia tidak ada pipa (ram pipe) yang khusus untuk Avanza pada masa kini. Pipa ram untuk Perodua Myvi 1.3 (yang datang dengan dua batang pipa aluminium bukan satu) telah digandingkan dengan pipa ram untuk Proton Wira. Enjin Myvi 1.3 sama dengan Avanza 1.3, jadi saiz garis padu lubang untuk badan pemangkin (throttle body) sama dan lubang untuk diletak sensor udara tersedia ada pada pipa.
Sistem ini dalam bahasa Inggeris dikenali sebagai “Cold Air Intake”. Cara sebegini di blog ini yang paling mudah, ringkas dan murah. Ada cara lain tetapi memerlukan banyak alatan dan kosnya pun lebih tinggi.
Kedua: Memasang apa yang disebut Air Injection. Ini meningkatkan tenaga di rpm rendah guna untuk meningkatkan pikup ketika meluncur dari keadaan kereta sedang berhenti atau menaiki curam, juga dikatakan menjimatkan minyak. Kalau yang di pasaran alat ini disebut ‘Micro Compressor’. Ianya hanyalah alat yang memasukkan udara sejuk kedalam ruang vakuum sebelum masuk ke ruang pembakaran di dalam enjin dan menjadikan campuran udara yang lebih pada bahan bakar (lean mixture). Tidak seperti udara yang melalui Open Pod Air Filter yang di atas, udara dari alat ini tidak melalui sensor udara, jadi tiada imbangan yang dilakukan oleh ECU untuk melebihkan minyak. Seorang jurutera di lelaman Indonesia telah menyatakan ini menyebabkan Air False yang mana ia boleh menghitamkan busi (spark plug?) dan rpm ketika tidak bergerak (idle) meninggi sedikit. Alat ini dibuat sendiri dengan menggunakan sambungan Y, tiub getah 8mm, Check Valve (one-way valve) dan mini air filter dan alat ini telah dipasangkan pada tiub dari PCV ke Vakuum. Check Valve diambil dari enjin Daihatsu G11/G100 (CB23). Ini dipilih kerana corongnya kecil hanya 3mm sahaja, jadi tidak banyak udara yang masuk untuk mengurangi Air False. Jika terlalu banyak udara, vakuum akan jadi bocor dan sistem brek akan terganggu. Master brake pump perlukan vakuum untuk berfungsi sepenuhnya. Bilamana enjin tidak dihidupkan, brek akan terasa berat sekiranya ditekan tetapi terasa ringan apabila enjin sudah dihidupkan. Ini disebabkan oleh bantuan dari vakuum. Sebab itulah alat yang bulat itu dinamakan Brake Booster.
Setelah dipasang rpm ketika idle nampak normal 750 dan 700 bila berhenti sesudah berjalan. Sistem brek pun berfungsi seperti biasa.
Kabel Tanah
Memasang kabel tanah (grounding cable) pada yang perlu sahaja iaitu ke kotak gear otomatik agar ia berjalan dengan lancar sebagaimana ianya disyorkan oleh jurutera Indonesia yang sama di atas dan ke block head agar api spark plug menebal (ini saya andaikan sendiri). Kabel tanah ke badan kereta telah digantikan dengan kabel yang lebih tebal lagi.
Voltage Stabiliser
Ini tidak perlu kerana bateri itu sendiri sememangnya voltage stabiliser. Lebih baik beli bateri yang lebih besar dari yang ada daripada membeli voltage stabiliser yang mahal. Dengan bateri besar starting lebih senang dan boleh gunakan amplifier yang besar sedikit. Tetapi voltage stabiliser yang kecil lagi murah ada gunanya. Displaynya boleh digunakan untuk melihat keadaan bacaan voltan.
Aksessori Odeo
Dipasang dua buah subwoofer 10 inchi pada kotak tertutup yang dibuat sendiri di kiri dan kanan bahagian belakang kereta. Amplifier dan Speakernya dalam lingkungan 200 watt rms. Murah-murah aje tak perlu yang berjenama asalkan baik dan bersesuaian. Jika kedengaran ada ooomph pada bassnya ok lah tu. Sekarang ini semuanya IC iaitu menggunakan chips, jadi amplifier yang murahan pun sudah cukup baik. Speaker, pastikan sensitivity atau SPLnya tinggi (88 atau lebih lagi baik). Ini kerana speaker yang sensitivity tinggi lebih kuat mengeluarkan suara dari yang rendah jika diambil kira yang lainnya semua sama.
Juga biarlah spek speakernya lebih tinggi dari spek amplifier iaitu jika rating amplifiernya 200 watt rms (ini rating sebenar bukan yang PMP atau sebagainya) speakernya hendaklah dalam lingkungan 250 watt rms atau lebih sedikit. Jadi jika amplifier memberikan sepenuh tenaga yang ada padanya, speaker boleh angkat. Sebaliknya jika rating speaker lebih rendah dari amplifier dan amplifier memberi tenaga sepenuhnya akibatnya speaker ‘tak boleh angk’ malah bunyi akan berdempek dan speaker boleh menjadi rusak dengan cepatnya.
Konsumsi Minyak
Ujian belum selesai. Mahu uji sampai beribu kilometer. Setakat ini nampak macam sama. Memang terasa ada tenaga, tetapi tetap pandu seperti biasa hanya sesekali jika diperlukan pikupnya barulah digunakan. Kalau di lebuhraya tidak ada masalah, boleh potong bas express dan tinggalkannya jika perlu. 😉
Update: 14 Ogos 2011
Setelah berjalan sejauh 1069 kilometer di kawasan luar bandar, sesekali masuk bandar JB, sesekali masuk lebuhraya, sesekali gunakan aircon dan menggunakan minyak petrol sebanyak RM145 (RM1.9/l) maka konsumsi minyak ialah 14 km tiap 1 liter.
Update: 14 Mac 2014
Ini dia gambar-gambar bagi yang ingin tahu di manakah letaknya skrew ‘allen key’ yang berbentuk bintang untuk menghilangkan bunyi krek krek krek di belakang kereta Abangza… eh Avanza.
Saturday, 26 November 2011 at 3:00 pm
total kolo ganti semua itu brp y?
Saturday, 26 November 2011 at 8:43 pm
Saya pasang sendiri semuanya melainkan rear anti-roll bar. Berikut adalah harganya:-
Rear anti-roll bar RM450 pasang di kedai
Strut bar RM95
Pipa aluminium untuk Myvi dan Waja RM160
Filter RM60
Grounding cable RM25 (3 tak dipakai)
Grounding cable ke body kereta guna ground cable untuk welding unit dan terminal lug RM10
Bateri RM175
Voltage Stabilizer RM35
Tiub getah 8mm and sambungan Y dan clip RM5 (check valve memang ada dalam simpanan boleh gunakan juga check valve untuk aquarium ikan yang baik. Harga dalam RM belasan saya kira.)
Mini air filter RM15
RM1020 semuanya lebih-kurang yang saya ingat. Mungkin rendah sedikit.
Woofer dan amp dari kereta lama.
Sunday, 18 December 2011 at 11:42 am
Terima kasih untuk tip2 diatas….saya ada 2 soalan :-
1. Di manakah terletaknya “Air-Filter” untuk aircond?..
2. Bagaimana nak tukarkan “air-filter” aircond tersebut (DIY)??..
Sekian. Terima Kasih.
Sunday, 18 December 2011 at 4:19 pm
Sama-sama. Maaf untuk filter aircon saya belum lagi lakukan, kereta baru berada dalam tangan saya dalam 6 bulan. Cuma pernah saya baca. Yang satu di belakang glove box. Kena turunkan glove boxnya untuk melihat. Yang cabin pula boleh lihat gambar yang di blog ini http://upgr8s.blogspot.com/2009/09/avanza-diy-aircond-service.html.
Sekian harap dapat membantu.
Friday, 23 December 2011 at 8:33 am
Thanks for sharing
Friday, 23 December 2011 at 10:36 am
You’re most welcome.
Tuesday, 20 November 2012 at 6:10 pm
apa perkembangan sekarang? strut bar jenama apa yang awak pakai? ultra racing cmaner.. ok ke…ada ke utk avanza 1.5 ver 2012?
Wednesday, 21 November 2012 at 1:24 am
Kereta dah ok tak perlu buat apa-apa lagi cuma maintain saja. Strutbar kalau tak silap Corr, itu yang saya dapat cari di JB. OK lah selekoh terasa mantap dan melekat. Bagi saya tidak kira brand asal ianya tegap sudah ok. Strut untuk avanza 1.5 yang baru, maaf tidak saya ketahui. Kemungkinan juga boleh pakai strut untuk avanza yang lama.
Monday, 4 March 2013 at 7:00 pm
hi..
ngah plan nak bli avaza 1.3 new fasilities,,,
so lau saye nak buat cam u cadangkan..de tak info@ worksho@mekanik yang dicadangkan..coz saye nie x tere ngat sal engine..keter..
Monday, 4 March 2013 at 9:08 pm
salam. minta maaf saya tak tahu pulak mana-mana workshop yang nak dicadangkan. Boleh rujukkan blog ini kepada workshop yang anda pilih. Kalau ketenya yang jenis baru (2012) rear anti-roll bar saya lihat sudah sedia dipasang, jadi tidak perlu. Cuma perlu pasang strut bar, open pod air filter, micro compressor (air injection disini) dan grounding cable. Saya syorkan running-in dulu kete barunya (tak boleh bawa laju-laju sehingga sampai beberapa ribu km – sila tanya pada penjual). Sesudah itu barulah boleh pasang.
Tuesday, 11 June 2013 at 1:00 pm
Salam bos kongsian yg menarik,
Wednesday, 19 June 2013 at 12:49 am
Alaikumussalam. Terima kasih.
Tuesday, 11 June 2013 at 1:03 pm
Sy mmg bercadang nk beli avanza 1.3 masalah yg menghantui belah belakang bumpe tu yg meresahkan bos boleh pos gamba yg jelas dgn modifikasi yg dbuat
Wednesday, 19 June 2013 at 12:47 am
Maaf, kebelakangan ini saya sibuk dengan kerja-kerja renovasi dapur. Sedang pasang jubin pada dinding-dinding dapur.
Untuk gambar buat masa kini belum boleh kerana sibuk nak siapkan dapur sebelum bulan puasa. Nanti setelah siap insyaAllah akan saya usahakan. Buat masa kini saya syorkan pasang rear anti-roll bar dulu.
Sekian harap dapat membantu.
Friday, 14 March 2014 at 4:44 am
Gambar sudah dimasukkan. Tidak ada modifikasi, cuma perlu diperketatkan.
Maaf dapur dah lama siap, cuma saya tidak ada apa-apa yang hendak dibuat pada kereta. Baru-baru ini lah dapat saya ambil gambarnya. Langit-langit kereta koyak sedikit akibat terkena bucu pintu aluminium ketika hendak
keluarkannyamemasukkannya. Untuk menampalnya banyak yang kena ditanggalkan.Monday, 14 July 2014 at 9:55 am
tuan boleh whatsapp saya 01115730XXX kita sembang pasal avanza 1.3at
Tuesday, 29 July 2014 at 5:29 pm
Terima kasih atas kunjungannya. Maaf saya tiada menggunakan whatsapp. Jika sekiranya mahu bertanya boleh tanyakan disini.
Sekian terima kasih sekali lagi. Selamat Hari Raya.
Saturday, 16 August 2014 at 5:44 pm
Tq atas penerangan yg begitu mantap
Sunday, 17 August 2014 at 1:13 am
Sama-sama. Harapan saya agar orang tidak tertipu dengan alatan yang katanya boleh meningkatkan tenaga tapi tiada diberitahu bagaimana ia boleh memberi tenaga.
Monday, 23 November 2015 at 6:12 pm
Salam Sejahtera
Saya menghadapi masalah meter kelajuan kereta yang tidak stabil. Kadang2 saya bawa tak sampai pun 100 km/j tapi meter menunjukkan ke 160km/j. Mekanik pun kata tak tahu punca. Nak bawa ke toyota mahal pulak. Terima kasih.
Monday, 23 November 2015 at 9:48 pm
Ini masalah yang saya sangat-sangat prihatin terhadap mekanik-mekanik otai, mereka kurang arif perihal elektronik, lebih-lebih lagi elektronik digital. Dari kenyataan yang dinyatakan, saya kira speedometer keretanya tidak menggunakan kabel malah menggunakan sensor untuk mendeteksi kelajuan kereta. Cuba suarakan kepada mekanik supaya diperiksa sensor kelajuan kereta ( Vehicle Speed Sensor ).
Ini rujukan untuk anda;
http://www.newraya.com/id/toyota-avanza/83-sensor-spedometer-avanza.html
http://oto.detik.com/read/2010/07/01/101218/1390755/644/speedometer-avanza-mati-ganggu-ecu
http://www.buzzle.com/articles/speedometer-not-working-properly.html
dan ini alih bahasanya
http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?from=en&to=id&a=http%3A%2F%2Fwww.buzzle.com%2Farticles%2Fspeedometer-not-working-properly.html
Saturday, 17 March 2018 at 10:15 am
Berapakah total harga kalau ingin buat seperti gambar diatas
Sunday, 18 March 2018 at 3:35 pm
Kurang lebih RM 1020. Itu enam tahun yang lalu, sekarang mungkin lebih sedikit.
Tuesday, 17 April 2018 at 2:51 pm
avanza 1.3 auto secondhand..berbaloikah utk membelinya?
Wednesday, 18 April 2018 at 1:16 am
Kalau keadaan kereta masih baik, terutama enjinnya dan gearbox autonya, memang bebaloi. Saya telah gunakan ia lebih dari 7 tahun. Masa beli ia sudah berusia 4 1/2 tahun. Tiada masalah nak ganti timing belt, kerana ia pakai timing chain. Untuk angkat barangan, ia lebih luas dari sedan biasa. Cukup time ganti minyak hitam dan gearbox. Sejauh ini saya hanya hantar ke workshop 2 kali sahaja kerana spark plug berminyak dan ganti bearing belakang. Suspension depan dan belakang saya tukar sendiri.
Thursday, 30 August 2018 at 5:24 pm
sekarang masih pakai lagi avanza 1.3.blh pm saya 012954xxxx
Thursday, 30 August 2018 at 6:31 pm
saya nk tanya kereta avanza saya 1.3 2006.kenapa kuat sangat minyak.saya letak rm50 boleh jalan 200km je.drive kurang dr 100km/h.apa yg nk kna baiki erk.pls help me.
Thursday, 30 August 2018 at 11:38 pm
Saya masih lagi pakai Avanza ini dan maaf kalau mahu tanya boleh tanya di sini saya tidak pm. Perihal kereta cik Ida saya syorkan tanya kepada foreman yang berpengalaman. Saya hanya boleh andaikan sahaja disini. Kereta sudah agak lama jadi mungking masalah ‘compression’ kurang baik (piston ring sudah longgar, atau pistonnya sendiri telah longgar, atau gasket bocor) atau ‘timing’ tidak begitu tepat. Kalau piston ring atau piston sudah longgar kerjanya agak berat sedikit. Kalau ganti piston ring tidak begitu berat belanja tapi kalau ganti piston agak berat belanja kerana kena ‘rebore’ block enjinnya dan dengan piston baru tentu piston ringnya pun baru. Tapi kalau gasket bocor cuma bikin top overhaul aje. Sila tanya kepada beberapa foreman-foreman bengkel tentang sebab-sebabnya dan apa yang perlu dibuat untuk menyelesaikan masalah itu dan berapa harganya. Apa-apa pun cek timing dulu, ini tidaklah mahal seperti yang dua itu.
Sekiranya RM50 dibelanjakan untuk Ron95 maka hanya dapat 50/2.2 = 22.7 liter. Jika 22.7 liter dihabiskan hanya sejauh 200km, ini bermakna 200/22.7 = 8.8km sahaja yang dapat dari satu liter. Tidak seharunya begitu.
Friday, 31 August 2018 at 3:11 pm
Saya lupa, compression boleh dicek kalau bengkel ada alatannya.
Saturday, 15 September 2018 at 11:36 am
mxm mna dgn konsumsi minyak?? still xde update ke?
Wednesday, 26 September 2018 at 7:09 am
Konsumsi seperti yang tercatet di atas, tetapi kereta kini sudah lama jadi tak samalah. Kalau ulang-alik ke JB saya tak perasan pun perbezaannya. Saya tidak begitu kisah melainkan kalau ketara sangat.
Sunday, 16 December 2018 at 10:55 am
Asalamualikum, saya nak tanya nak bagi lowerd nk tukar spring jenis apa.
Sunday, 23 December 2018 at 2:27 am
Maaf, itu kena tanya kepada foreman yang berkemahiran terhadap perkara itu. Saya sendiri tidak buat itu kerana saya suka dengan ketinggiannya. Tidak ada masalah kalau air di jalan tinggi sedikit.
Thursday, 13 June 2019 at 4:54 pm
saya nk tanya psl Avanza1.3 manual keluaran 2008..knp bila tukar kpd gear rendah enjin jadi mati tetiba?mohon pencerahan.sy drive keta ni ke ofis.. avanza meragam..pls tlg bagtau sy cara nak settle mslh ni..TQ
Friday, 14 June 2019 at 9:06 pm
Maaf, ini pertanyaan di luar jangkauan saya. Sila bawa kereta ke bengkel dan tanya kepada yang professional. Mudah-mudahan bukan masalah gearbox.
Thursday, 19 March 2020 at 9:46 pm
saya nak tnya, tips nak lowed kn avanza nak pakai spring apa selain guna adjustable?? kalau boleh depan blkg dua jari gap pn dah cukup.
Friday, 24 April 2020 at 7:34 am
Maaf, saya tidak buat itu. Saya senang dengan ketinggian Avanza, tak bimbang kalau jalan dipenuhi air, boleh redah. Sebaiknya awak tanyakan kepada foreman-foreman di bengkel.
Terima kasih atas kunjungannya.